Luit en Lammegien zijn kinderen van een stoelenmaker. Door deze twee leeftijdsgenootjes maken leerlingen kennis met thema’s als kleding, wonen, school, vlechten, spelen en werken. Luit en Lammegien speelt zich af in de directe leefomgeving van de leerlingen en sluit aan bij de kerndoelen voor geschiedenis in het basisonderwijs. Het project kan dienen als vervanging van de lesstof over de periode rond 1900.
Binnen het project worden door de eigen docent op school enkele voorbereidingslessen gegeven. Daarna volgen een museumles en verwerkingslessen in de klas. Speciaal voor dit project ontwikkelde voormalig docent Pim Mulder samen met enkele stagiaires van de Vensterschool een voor het Vlechtmuseum aangepaste leskoffer met daarin onder andere een docentenhandleiding, tijdbalk met fotoserie, oude prentenboeken, het Luit en Lammegien bordspel en een zilveren gulden van rond 1914. Tijdens het museumbezoek gaan de leerlingen aan de slag met dingen die in de lessen aan de orde komen, zoals schoonschrijven op een lei, koffie malen en wegen, vlechten, oude foto’s en natuurlijk verkleden. Want wie wil er zich nou niet even Luit of Lammegien voelen?
Mulder: „Met het project ‘Op stap met Luit & Lammegien’ heeft iedere leerkracht van groep 5 de middelen in handen om de geschiedenis ‘van het papier te tillen’. Luit & Lammegien geeft op een heel andere wijze invulling aan de lesstof van groep 5 waardoor de leerlingen er niet alleen plezier aan beleven, maar ook in staat zijn zich snel de lesstof eigen te maken. Door de activiteiten die op school en in het museum worden ondernomen, beklijft de informatie bovendien beter.”